Oorsprong sinterklaasliedjes

De oorsprong sinterklaasliedjesMusicShopEurope.com - De Nieuwe online shop voor bladmuziek, cadeaus en accessoires!
Oorsprong sinterklaasliedjes
Lange tijd had de goedheiligman slechts één knecht tot zijn beschikking. Pas na de 2e Wereldoorlog, kwamen bij de intochten steeds meer pieten mee om alle kinderhandjes te kunnen vullen met suikergoed

De eerste echte sinterklaasliedjes ontstonden in de 16e eeuw, parallel aan de ontwikkeling van het feest (aanvankelijk alleen de mythe) rond bisschop Sint-Nicolaas. Dit waren echter  allesbehalve kinderliedjes zoals we die thans kennen. Het waren vooral heiligenliederen over het leven en de goede daden van de goedheiligman uit Kyra (Zuid-Turkije).

Later in de 17e en 18e eeuw werd de bisschop bezongen als huwelijksmaker.  Het geven van geschenken werd ook wel gemeengoed in de loop van 18e eeuw. Net als suikergoed en zoete koek (speculaas) langzaam hun intrede deden. Toch duurde het wel tot halverwege de 19e eeuw voordat het sinterklaasfeest langzaam transformeerde tot een kinderfeest. En dan ook met nieuwe elementen: Sint uit Spanje, stoomboot en een zwarte page als dienstknecht. Dit kreeg ook gestalte in invloedrijke prentenboek “Sinterklaas en zijn knecht” (1850) door Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman.

Prentenboek uit 1850

Hierin ook het nu nog gebruikte lied ‘Zie ginds komt de stoomboot’, dat afgeleid is het volksliedje ‘Im Märzen der Bauer’. Luister hier naar de treffende gelijkenis. Ook ‘Daar wordt aan de deur geklopt’ is een afgeleide van een Duits wijsje, ‘O du lieber Augustin’.

2e Helft 19e eeuw

Toch moeten we terug gaan naar 1845 om het oudste -voor ons nog bekende- sinterklaaslied te ontwaren. Rond deze tijd schrijft de arts J.P. Heije al ‘Zie de maan schijn door de bomen’ en gebruikte met opzet wat langere zinnen, zodat kortademige kinderen goed konden oefenen. Maar ook wat minder onschuldige liedjes als ‘Sinterklaas kapoentje (“kapoen” betekende gecastreerde haan en werd een scheldwoord) kwamen op.

Aan het eind van de 19e worden meer liedjes bedacht, die wij nog steeds uit onze kelen laten klinken, 120 jaren later. Groningse onderwijzeres Catharina Leopold schreef rond 1898 de volgende liedjes:

‘O, kom er eens kijken’, afgeleid van ‘Freut euch des Lebens’ door Hans Georg Nägeli (Luister hier).

‘Hij komt, de lieve goede sint’, afgeleid van ‘Der fröhlicher Landmann’ door Robert Schumann (Luister hier).

‘Jongens, heb je ‘t al vernomen’ (afgeleid van ‘Ihren Schafer zu erwarten’ door Fred Frohberg (Luister hier)

De 20e eeuw

Ook begin 20e eeuw is een rijke periode als het gaat om sinterklaasliedjes met een lange adem. Zo kennen we ‘Sinterklaas is jarig’ (er wordt gesproken van rond 1905, kan ook ouder zijn). Daarnaast ‘Zachtjes gaan de paardevoetjes’ door Simon Abramsz (1911) en ‘Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht’ (1926, kan ouder zijn).

Langzaam verdwijnt bij het sinterklaasfeest het opvoedkundige karakter en worden prenten, waarin kinderen in de zak verdwijnen, steeds zeldzamer. Ook worden de liedjes wat vrijer, zoals ‘Zwarte piet ging uit fietsen’. Deze stamt net als ‘Zwarte piet, wiede wiede wiet’ uit de 2e helft van de 20e eeuw.

Ook in de popmuziek doet de Sint zijn intrede, Henk & Henk van Het Goede Doel zingen ‘Sinterklaas, wie kent m niet’ (1982). Kinderen voor Kinderen nemen met Edwin Rutten (Ome Willem) ‘Ik ben toch zeker Sinterklaas niet’ op in 1986. Parodiën komen van o.a. Ome Henk (Sinterklaas is here to stay’ uit 1991) en Pater Moeskroen (‘Kom maar binnen!’uit 1993). Kinerprogramma’s geven vanaf 2000 de ruimte aan een wat hippere piet, zoals Coole Piet Diego en Party Piet Pablo.

Laat deze rijke traditie aan sinterklaasliedjes toch niet eindigen door de vervelende discussie over de trouwe Pieten van de laatste jaren. Al is het alleen al om de jongste generatie te kunnen blijven belonen voor het zingen van die klassieke volksliedjes. En een stok achter de deur om ze zoet te houden, al lijkt dat soms ijdele hoop voor ons ouders…

Tool – No Quarter (2000)

Tool – No Quarter
Tool Led Zeppelin
Speciale post voor een echte Tool-fan en bijzonder persoon

(o) Led Zeppelin – No Quarter (1973). Van hun album ‘Houses of the holy’.

Tool speelde het nummer nog in 2015 live tijdens één van de weinige optredens die de groep de afgelopen jaren gaf. Toch wel met overgave, gezien de verkleedpartij die volgde en de leden zich verkleedden als Robert Plant en de rest.

De progressieve metalband nam het nummer aanvankelijk op voor de soundtrack van “Private Parts“, een autobiografische film over Howard Stern. Om één of andere reden liet Tool-frontman Maynard James Keenan echter weten dat de toestemming van het gebruik werd ingetrokken. De track verscheen wel op album ‘Salival’, een (video-)album met live-nummers en outtakes.

Herman Brood – Eternal Flame (1994)

Herman Brood – Eternal Flame
Eternal Flame
Herman speelde dit nummer ook live met zijn Wild Romance. Tijdens zijn 50-jarige jubileumfeest -verscheen ook een album van- deed Brood dit nummer samen met Linda, Roos & Jessica

(o) Bangles – Eternal Flame (1988). Eind ’88 geschreven door Susanna Hoffs (de leukste Bangle), Tom Kelly en Billy Steinberg. De laatste twee schreven vele hits voor o.a. Madonna (Like a virgin) en Whitney Houston (So emotional). Zie ook Heart – Alone. Nummer bleek in ons land de grootste hit van 1989, nog vóór Kaoma met ‘Lambada’. Hoffs heeft in de Graham Norton-show al eens toegegeven dat ze het nummer naakt heeft ingezongen. Volgens haar heeft haar producer haar overgehaald, Olivia Newton-John zou het ook al eens hebben gedaan.

Andere covers komen van o.a. Atomic Kitten (scoorde in 2001 wereldwijd hiermee) en Laura Fygi (ex-Centerfolds).

M/A/R/R/S – Pump up the volume (1987)

M/A/R/R/S – Pump up the volume
Pump up the volume
Pump up the volume komt van dit Britse “one hit wonder” bestaande uit 2 producerscollectieven. AR Kane was een duo, dat vooral in de shoegaze scène als invloedrijk wordt gezien. Andere formatie was Colourbox, de Britse elektronische groep, die vooral soul-en reggae-invloeden toeliet

Deze geweldige collage, bijna volledig bestaand uit samples, kwam vrij moeizaam tot stand, want de 2 bovengenoemde acts waren door platenlabel 4AD min of meer aan elkaar gekoppeld. Beide partijen kwamen met een track: Martyn Young van Colourbox met ‘Pump up the volume’, AR Kane met ‘Anitina’. Een onenigheid met vooral Young over zijn bijdrage, leidde tot het besluit dat track anoniem zou worden uitgebracht. Dus als M/A/R/R/S, zonder naamvermeldingen.

Maar het was de remix -met nog meer samples- die een week na de single verscheen en alle radio-airplay kreeg. Het werd een zeer grote hit, met nummer 1-noteringen in vele landen, ook hier.

De samples:

(o) Eric B & Rakim – I know you got soul (1987). Hoofdsample met vocale sample “Pump up the volume, dance”. Track is ook gebruikt door Sean Paul op ‘International affair’ en Timbaland op Aaliyah-track ‘Try again’.

(o) Public Enemy – You’re gonna get yours (My 98 Oldsmobile) (1987). Vocale sample “You’re gonna get yours”.

(o) The Soul Children – I don’t know what this world is coming to (1972). Vocal sample “Brothers and sisters”.

(o) Arthur Baker – Put the needle on the record (1987). Vocale sample “Put the needle on the record, when the drum beats go like this”.

(o) Pressure Drop – Rock the house (You’ll never be) (1983). Vocale sample “Rock the house” (1:12min).

(o) Run DMC – Here We Go (Live at the Funhouse) (1985). Vocale sample “Oh yeah” (1:19min).

(o) Afrika Bambaataa and James Brown – Unity (Pt 3-Nuclear Wildstyle) (1984). Sample rond 1:00min.

(o) Lovebug Starski and the Harlem World Crew – Positive life (1981). Vocale sample “That’s right, dude, this gotta be the greatest record of the year/Check it out”) al vrij vroeg in ‘Pump up the volume’.

En nog meer samples..

(o) Dunya Yunis – Abu Zeluf (1976). Vocale Arabische tekst van verzamel-LP ‘Music in the World of Islam, 1: The Human Voice’. Te horen na ong. 3:46min.

(o) Bar-Kays – Holy ghost (1978). Koebelsample, is te horen na 3:28min. Nummer is vaak gesampeld, zo ook door bv. Beastie Boys op ‘Hey ladies’.

(o) Graham Central Station – The Jam (1975). Veel gebruikte drumsample, is op ‘Pump up the volume’ te horen na 3:45min.

(o) The Jimmy Castor Bunch – It’s just begun (1972). Wederom een vocale sample, die nog even in de remix-molen gaat. Te horen na 3:20min.

(o) Grand Mixer DST and Jalaludin M. Nuriddin – Mean machine (1984). Vocale sample “Automatic push-button remote control, Synthetic Genetics, Command your Soul!”. Dit is echter op zijn beurt weer afkomstig van gelijknamige track door The Last Poets uit 1971.

(o) Original Concept – Pump that bass (1976). Vocale sample “Pump that bass”, te horen na 0:50min.

(o) Criminal Element Orchestra – Put the needle on the record (1987). En alweer een vocale sample “Put the needle on the record when the drum beats go like this”.

(o) Tom Browne – Funkin’ for Jamaica (1980). Trompet-sample, hoewel deze wel wat was gepitched.

(o) Stock, Aitken & Waterman – Roadblock (1986). Vocale sample (na 3:10min.) (“Hey”) door zangeres Chyna (Coral Gordon) en een saxofoon-sample. Het producerstrio wilde sample gebruik nog voorkomen. Uiteindelijk vond er toch een compromis plaats, door deze sample bij de overzeese uitgave weg te laten.

Top 40-notering

Ryan Adams – Wonderwall (2003)

Ryan Adams – Wonderwall
Wonderwall
Deze Amerikaanse songsmid, niet verwarren met Canadese rauwstrot Brian, voerde het nummer al live op vanaf ’01. Een studioversie met een benauwend sfeertje volgde in 2003 en verscheen later op EP ‘Love is hell pt. 2

(o) Oasis – Wonderwall (1995). De door Noel Gallagher geschreven ballad is het meest gestreamde nummer van vóór 2000 op Spotify volgens deze site. De 3e single van succesalbum ‘What’s the story (Morning glory)’ bereikte zelfs in de UK niet de hoogste plek (2). Dat lukte wel in landen als Canada en Australië. In ons land kwam het niet verder dan een 9e plaats, al doet dat gelukkig niets af aan de huidige status van deze classic.

De titel refereert waarschijnlijk aan ‘Wonderwall Music’ van George Harrison. Maar het kan ook zijn dat een interview met John Lennon waarin hij “wonderwall” in plaats van “wonderful” zegt de band inspireerde.

Noel gaf later al aan dat hij het arrangement had aangepast naar de versie van Ryan Adams. Adams versie viel ook in de smaak bij Amerikaanse filmproducenten, getuige het verschijnen in series “The O.C.” en “Smallville”.  Dat zal in ieder geval niet gezegd worden van de easy listening-versie van The Mike Flowers Pops. Al haalt deze hier slechts de Tipparade, in de UK wordt een 2e positie gehaald. Andere coverversies komen van onder meer Paul Anka (2005) en Anastacia (2012).

Funky Junction – A Thin Lizzy Story

 

Funky Junction - Play A Tribute To Deep Purple
We gaan terug naar de herfst van 1972 als de Duitse zakenman Leo Muller besluit om een tribute album uit te brengen op zijn label Stereo Gold Award van de succesvolle band Deep Purple. Na eerder in 1971 een tribute album van Jimi Hendrix door de band The Purple Fox te hebben uitgebracht, benaderd Fuller de Ierse band Thin Lizzy, op dat moment bestaande uit Phil Lynott, Brian Downey en Eric Bell. 

De band is niet erg enthousiast maar hebben op dat moment het aangeboden bedrag, ongeveer 1000 pond hard nodig om overeind te blijven omdat de eerste 2 albums uit 1971 en 1972 onder het label Decca, Thin Lizzy en Shades of a Blue Orphanage qua verkoopcijfers geflopt waren. Ze besluiten het aanbod aan te nemen. Phil Lynott wil alleen bas en background vocals gaan doen omdat hij zichzelf niet in staat acht net als Ian Gillan te zingen. De band besluit om zanger Benny White en keybord player Dave Lennox van de band Elmer Fudd die zij kennen uit Dublin te vragen, want die band speelt tijdens optredens covers van Deep Purple en zodoende is de tribute band compleet. White en Lennox vangen ieder 60 pond voor hun bijdrage. 

Het album wordt opgenomen in 1 dag in de De Lane Lea Studios in Londen. Na 2-3 uur repeteren komen er uit eindelijk 9 songs uit de koker waarvan er eigenlijk maar 4 van Deep Purple zijn.  Palamatoon een eigen nummer, Dan - een versie van Danny Boy, Hush een nummer van Joe South, House Of The Rising Sun van The Animals en Corina van Leo Muller zijn de andere nummers. De foto op de cover is van de band Hard Stuff die bij het label van Deep Purple terecht kwamen. Het album is uitgekomen in Januari 1973 en verscheen in Engeland en Amerika onder het Stereo Gold Award Label. Voor de Duitse release door het label Sonic Records werd de naam van de band veranderd in The Rock Machine. Het album verscheen in Duitsland en Nieuw Zeeland onder de naam The Rock Machine Plays The Best Of Deep Purple And Other Hits.

Line-up:

Phil Lynott - Bass, Background Vocals
Eric Bell - Guitar
Brian Downey - Drums 
Benny White - Vocals
Dave Lennox - Keybord

Beluister op spotnet

Bron: japie (naam is bij de redactie bekend)
#Funky Junction

Rihanna – Same ol’ mistakes (2017)

Rihanna – Same ol’ mistakes
Same ol mistakes
Het team achter Rihanna van Roc Nation benaderde het management van Tame Impala over het coveren van het nummer voor haar album ‘Anti’. Frontman Kevin Parker stuurde hun versie met alle plezier op

(o) Tame Impala – New person, same old mistakes (2015). Juweeltje van 3e album ‘Currents’ door Australische psychedelische groep Tame Impala. De groep uit Perth ziet vooral dit album internationaal aanslaan. Zo levert het top 10 noteringen op in de VS en de UK, daarnaast is de hoogste positie een feit in ons land en hun thuisland Australië. Dan wordt hier bijna de Grammy-nominatie vergeten, die het album ten deel viel.

Rihanna was wel geïntrigeerd door het nummer en ze wilde er iets mee. Uuteindelijk werd ‘Same ol’ mistakes’ een track die vrij dicht bij het origineel blijft, met een donker en mysterieus zingende Rihanna. Het afsluitende nummer van haar album ‘Anti’ lijkt dus opvallend genoeg net zo te passen bij Rihanna als Tame Impala. Kevin Parker van Tame Impala wordt ook als producer vermeld bij Rihanna’s versie.

 

Gang Starr ft. Jadakiss – Rite where u stand (2003)

Gang Starr ft. Jadakiss – Rite where u stand
In de categorie opvallend: deze track was geen hit, maar bevat een zeer sterke sample. Afkomstig van Gang Starr’s laatste album ‘The Ownerz’ uit 2003

(o) The Temptations – Gonna keep on tryin’ till I win your love (1969). Samen met andere groepen als The Supremes en Four Tops was deze Motown-groep van grote invloed op de vorming van soul muziek in de jaren ’60. Wat The Beatles waren voor de gitaarmuziek, waren The Temptations voor de soul. Nummers als ‘My girl’ en ‘Papa was a rolling stone’ is maar een kleine greep uit het grote oeuvre van de groep die begin jaren ’60 werd gesticht in Detroit. Elders op deze site meer over The Temptations.

Gang Starr krijgt vorm in 1989, als MC Guru en DJ Premier de handen ineen slaan. De hiphop komt vaak intelligent uit de hoek, maar krijgt veel waardering als  underground act. Vooral een album als ‘Step in the arena’ (1991) oogst zeer veel lof, alleen het grote publiek blijft achterwege. ‘Rite where u stand’ stamt van de laatste album uit 2003 van het duo.

Dan scheiden de wegen van de 2, Premier gaat verder als zeer vermaard producer. Guru legt zich in de latere jaren toe op zijn eigen project ‘Jazzmatazz’ waar hij reeds in ’93 mee startte. Toch heeft zich bij hem al vanaf begin jaren ’00 bloedplasmakanker bij hem openbaard. Tijdens zijn strijd hiertegen, belandt Keith Elam (zijn eigenlijke naam) na een hartaanval in coma. Op 19 april 2010 overlijdt de rapper op 43-jarige leeftijd.

Beluister track

Origineel

Placebo – Daddy Cool (2003)

Placebo – Daddy Cool
Daddy Cool
Deze Britse band rond Brian Molko nam een volledig album op met covers, dat als bonus werd toegevoegd bij album ‘Sleeping with ghosts’. Op deze track zijn naast Molko’s stem ook originele stemmen toegevoegd

(o) Boney M – Daddy Cool (1976). De doorbraak hit van de groep rond Frank Farian, die een ware hitmachine van Boney M maakte. Vele mensen dachten dat na de woorden van Farian -danser Bobby Farell mocht deze alleen playbacken- “She’s crazy like a fool…”, zangeressen Liz Mitchell en Marcia Barett pareerden met “what about Daddy.. Cool”. De werkelijke tekst was echter “..wild about Daddy..Cool”. Live werd de tekst daarom aangepast naar het eerstgenoemde.

Oorspronkelijk wilde de platenmaatschappij Bob Marley-cover ‘No woman, no cry’ als A-kant. Maar Farian kon deze overtuigen van de potentie van bovengenoemde titel en zo geschiedde.

 

Sef ft. Faberyayo – Flashy (2011)

Sef ft. Faberyayo – Flashy
Sef
Samenwerking tussen deze Amsterdamse rapper Yousef Gnaoui en Faberyayo (Pepijn Lanen) van De Jeugd van Tegenwoordig. De track verschijnt op het debuutalbum ‘De Leven’ van eerstgenoemde. Op deze site vanwege de verrassende en opvallende sample Beluister track

(o) RAH Band – Messages from the stars (1983). Project van multi-instrumentalist Richard Anthony Hewson, opgericht in 1977. Deze Hewson werkte al vanaf midden jaren ’60 als arrangeur samen met zwer grote namen als The Beatles (o.a. ‘The long and winding road’) The Bee Gees en Diana Ross. Met RAH Band wordt in 1985 de grootste hit gescoord, als ‘Clouds across the moon’ verschijnt.

Sef en Faberyayo gebruiken het bijzondere synthesizer-loopje uit het intro van Massages from the stars. Beluister origineel